محققان اجسام کتونی را بعنوان درمان ضد COVID-19 بررسی می کنند

15 ژوئیه 2020 - با توجه به تأثیر نامتناسبی که COVID-19 از نظر مرگ و ناتوانی پایدار در بزرگسالان مسن دارد و تأثیر عوارض جانبی مرتبط با پیری مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی ، استاد انستیتوی Buck و پزشک متخصص پیرشناسی " John Newman" توانست یک استدلال قانع کننده را ارائه دهد که افراد آلوده به ویروسSARS-CoV2 ، از یک بیماری مرتبط با پیری رنج می برند صرفنظر از این که سن آنها در هنگام آلوده شدن به این بیماری چقدر بوده است.

در یک مرور تحقیقاتی که در Med -یکی از ژورنالهای Cell Press - منتشر شده است، دکترNewman ، و یک کنسرسیوم از همکارانش، محققان را به مطالعه پیری، متابولیسم و ​​ایمنی با بررسی اجسام کتونی، که به دلیل نقش آنها در پیری و بیماریهای مرتبط با پیری مورد مطالعه قرار می گیرند، تشویق کردند. این تیم تحقیقاتی معتقد است که اجسام کتونی می توانند به عنوان یک درمان احتمالی در برابر COVID-19 ، آنفولانزای فصلی و سایر عفونتهای تنفسی موثر باشند.

اجسام کتونی ترکیباتی هستند که بطور طبیعی هنگام سوخت و ساز چربی ها تولید می شوند. آنها انرژی لازم را به سلولها می دهند و همچنین می توانند عملکردهای سلولی را دوباره برنامه ریزی کنند. خوردن یک رژیم کتوژنیک- که دارای چربی بالا ، پروتئین کم و کربوهیدرات پایین است - باعث افزایش تولید کتون اولیه ی "اسید بتا هیدروکسی بوتیرات (BHB) " می شود.

در حالی که مزایای حکایت شده و گزارش شده از خوردن رژیم غذایی کاملاً کنترل شده، باعث شده است که محصولات غذایی و مکمل های غذایی کتوژنیک بسیار پرطرفدار باشند، اما دکتر نیومن، نویسنده ارشد این بازنگری، صریحا گفت: بیولوژی و فیزیولوژی BHB و نحوه ی تأثیر آن بر سیستمهای مختلف بدن ناشناخته است. وی گفت: من صریحا اعلام می کنم که هم اکنون هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر محافظتی رژیم غذایی كتوژنیك در برابر COVID-19 وجود ندارد. در حقیقت ممکن است نمونه هایی وجود داشته باشد که نشان دهند BHB می تواند تکثیر ویروس  SARS-CoV2را تقویت کند. اما با توجه به نتایج امیدوار کننده ی BHB ، در برابر بسیاری از عوامل خطر وابسته به سن برای COVID-19 ، مانند بیماری قلبی و دیابت، ما می خواهیم از این فرصت منحصر به فرد برای آوردن علم پیرشناسی به عرصه ی مبارزه با COVID-19  استفاده کنیم.

کارآزمایی های بالینی کوچک در انسان این مفهوم را اثبات کرده اند که BHB می تواند عملکرد قلبی را در افراد مبتلا به نارسایی قلبی و جنبه های کلیدی سلامت روانی و شناختی را بهبود بخشد. در آزمایشگاه، BHB نتایج امیدوار کننده ای را در مقابله با دیابت نوع 2 و کاهش التهاب مضر نشان داده است. مطالعات نشان داده اند که بالا رفتن كتون خون به طور گسترده از فرد در برابر آسیب بافتی مربوط به هیپوكسی، كه در عفونت های شدید تنفسی رخ می دهد، محافظت می كند. پزشکان دانشگاه جان هاپکینز قصد دارند رژیم غذایی کتوژنیک را بر روی یک گروه کوچک از بیماران انتوبه که از COVID-19 رنج می برند، آزمایش کنند. آنها امیدوارند که این رژیم غذایی تبادل اکسیژن را بهبود بخشد، مدت زمان استفاده از ونتیلاتورها را کاهش دهد و شاید مهمتر از همه، التهاب سیستمیک را که منجر به طوفان سیتوکینها می شود و غالباً پیشرفت سندرم پریشانی حاد تنفسی را به دنبال دارد، کاهش دهند.

دکتر برایانا استاببس، از محققان گروه پرفسور باک با تخصص در زیست شناسی کتون و نویسنده اصلی این بازنگری، گفت: تحقیقات اولیه نشان داده است که BHB مستقیماً از فعال شدن مسیر پیش التهابی NLRP3  جلوگیری می کند. این مسیر برای پاتوژنز بیماری COVID-19 محوری است و احتمالاً در طوفان سایتوکاین ها نقش دارد. درک چگونگی تأثیر BHB بر ایمنی ذاتی به دنبال عفونت، یکی از سؤالات کلیدی پیش بالینی است که ما امیدواریم محققان مایل به یافتن پاسخی برای آن باشند.

پرفسور نیومن گفت: مرگ تنها نتیجه ی بد COVID-19 نیست، برخی از بازماندگان به دنبال اقامت طولانی مدت در بیمارستان، دچار اختلالات شدید حافظه ی طولانی مدت، خستگی شدید و ضعف ناشی از تحلیل عضلات می شوند. نویسندگان با اشاره به اینکه BHB و کتونهای دیگر بر روی سیستم های مختلف بدن تاثیر می گذارند، امیدوارند که مطالعات بالینی در این زمینه انجام شود تا مکمل کتون را به عنوان راهی برای تقویت عملکرد عضلات و کاهش و یا جلوگیری از هذیان در میان افرادی که آلوده شده اند، آزمایش کنند. سؤالات کلیدی پیش بالینی و کلینیکی در این بازنگری مطرح شده است که به تفصیل در http://www.impactmetabolism.org ، قابل مطالعه است.

دکتر نیومن گفت: عوامل خطر وابسته به سن، بزرگسالان مسن را به ویژه در معرض خطر بیشتری برای COVID-19 قرار می دهد. در کسانی که از این بیماری جان سالم به در برده اند، صرفنظر از سن، ممکن است علائم مرتبط با پیری ظاهر شود. بررسی اجسام کتونی در محیط فعلی نه تنها نوید مبارزه با  COVID-19 را می دهد، بلکه همچنین می تواند به نتایجی برسد که به ما کمک کند در صورت عدم وجود بیماری COVID-19، عمری طولانی و با کیفیت بهتر داشته باشیم.

منبع:

Stubbs, B.J., et al. (2020) Investigating Ketone Bodies as Immunometabolic Countermeasures against Respiratory Viral Infections. Med. doi.org/10.1016/j.medj.2020.06.008.

https://www.news-medical.net/news/20200715/Buck-researchers-investigate-ketone-bodies-as-possible-therapeutic-against-COVID-19.aspx